onsdag 28 januari 2009

Receptet med stort R

Det är ett evigt VABande den här årstiden..
Nu är lillkillen sjuk. Samma sjukdom som storkillen hade.
Men det är ganska okej att vara hemma lite emellanåt tycker jag. Så man hinner pyssla och fixa lite här hemma.
Har faktiskt hunnit baka lite också. :)
Mina absoluta favoritkakor:
***
* Sirapssnittar *
Mums mums mums!! Jag kan äta hur många som helst!
Var så goda,
här kommer receptet med stort R!
***
Mina Sirapssnittar ca 25 st
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2,25 dl siktat dinkelmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära
Vispa smör, socker och sirap krämigt.
Blanda torra ingredienserna och vänd i smeten.
Dela degen i två delar och rulla ut till två korvar. Lägg upp på plåt och tryck korvarna platta med en gaffel. Grädda i 175 grader i 12-15 min. Låt svalna lite innan du skär dom i sneda snittar.
Ät och njut! :)
***

1 kommentar:

Anonym sa...

Smarriga kakor!
Visst är det mysigt att få några dagar hemma med sina barn. Hoppas att lillkillen inte är alltför sjuk bara. Mina "små" har hunnit bli 11 och 13 år, så snart är VABandet en minne blott. Njut!
Kram A-S